ریزه کاری ها و شگردهای کاربردی مدیر بودن و مدیریت کردن – برقراری روابط موثر با پرسنل خود و منابع انس

مهندسان

تقدیم به همه مهندسان ایران

درباره من
وبلاگ تخصصی مهندسان ایده ها و راهنمایی های مهندسی آماده همکاری در پروژه های شما کنترل پروژه.بازاریابی و فروش.ارزیابی.مدیریت منابع.
موضوعات
نويسنده :Mr Nateghi
تاريخ: سه شنبه 5 شهريور 1392 ساعت: 11:45

 

 

 

۱ . سعی کنید حافظه خوبی داشته باشید

اگر توان ذهنی شما در به خاطر سپردن رویدادها و اتفاق ها ضعیف است، در یک سررسید یا دفترچه، رخ دادن مسائل کاری، نکات ضروری، دستورها و گفته ها را ثبت و ضبط کنید. مهم است که نیروهای تان بدانند که شما چیزی را از یاد نمی برید.

۲ . زندگی غیرکاری کارکنان را از نظر دور نداشته باشید

کمی در مورد زندگی غیرکاری نیروهای خود بدانید و احوال شان را جویا باشید.

مانند اینکه

  • روز تولد، نام فرزندان، وضعیت خانوادگی و سلامتی آن ها را بپرسید.
  • در مناسبت ها برای پرسنل هدیه در نظر بگیرید مانند روز زن به همسران شان کادو بدهید یا در روز کارگر به کارکنان تبریک بگویید یا پاداش بدهید هر چند اندک باشد.
  • اگر فردی به خاطر عمل جراحی پدرش مرخصی گرفته، پس ازمرخصی و حضور در محل کار، حال پدر و نتیجه عمل را از او بپرسید. نسبت به خوشحالی ها، نگرانی ها، شادی ها و غصه های پرسنل خود بی تفاوت نباشید.

با این اقدامات شما به عنوان مدیری که به کارکنان به عنوان انسان ها احترام می گذارد شناخته شده و آن ها نیز شما را همیشه محترم و گرامی خواهند داشت.

۳ . همه، یک روز بد هم دارند

هر فردی هر چه قدر هم لایق، کاردان و موفق، بالاخره روزی هم دارد که عملکرد و نتیجه فعالیت هایش دلخواه و مطلوب نخواهد بود. ممکن است آن کارمند یا کارگر، مشکلاتی پنهان داشته باشد. دقت داشته باشید که اگر در برخورد و تنبیه این موارد را نکاوید و در نظر نگیرید، پیامدهای مخربی در پی خواهد داشت.

۴ . کارکنان باید بدانند که به آنها اهمیت می دهید

در مورد زندگی شغلی و حرفه ای پرسنل تان طوری برخورد کنید که کارکنان مطمئن باشند شما نسبت به رشد و ارتقاء آن ها تعهد شخصی دارید. این رویکرد را با گفتار خود آغاز نموده و با عمل به آنها اثبات کنید.

۵ . رویکرد کلی رفتار در برابر پرسنل خود طوری باشد که نیم ترس و نیم محبت باشد

اگر یکی از پرسنل اشتباهی مرتکب شد و شما او را مورد خطاب و جواب قرار داده اید و لحظه ای پس از آن درخواست کاری یا شخصی از شما داشت همچنان به لطف و محبت شما اعتقاد داشته باشد یعنی بداند که شما در کار جدی و قاطع و در لطف و محبت گشاده دست هستید.

۶ . مقدار ملایمی غرور، تعصب واحدی و یا سازمانی به وجود آورید

پرسنل واحد یا کارکنان سازمانی که شما مدیر آن هستید باید قدری عرق و تعصب نسبت به واحد یا شرکت داشته باشند.

۷ . متشخص باشید

آراسته و خوش لباس باشید. به ظاهر خود بسیار اهمیت دهید. صدالبته که این به معنای خودنمایی نیست. به جز در ظاهر در پندار و رفتار نیز سعی کنید که پاک و سالم باشید. با شخصیت بوده و با رعایت اصول اخلاق و به صورت مودبانه با همه برخورد کنید. یک جنتلمن واقعی باشید.

۸ . آراستگی ظاهری کارکنان واحد یا سازمان را کنترل کنید

به پرسنل خود برای آراستگی شخصی، دوستانه تذکر دهید. اگر زمانی یکی از کارکنان، لباس زیبایی پوشیده بود و یا تغییری در ظاهر خود ایجاد کرده بود از او تعریف کنید. حتی اگر کوتاه کردن موی سرش باشد.

۹ . اشتباه ها را بدون فوت وقت تذکر دهید

اگر فردی، کار اشتباهی کرده اند بلافاصله به او گوشزد کنید. نگذارید اشتباه های کوچک بسیاری را مرتکب شده و شما در ذهن خود عملکرد ناخوشایند وی را آن قدر تحمل کنید که در نهایت با یک اشتباه کوچک دیگر، مثل آوار بر سرش خراب شوید. توجه داشته باشید که در اینجا منظور سرعت در شناسایی علت ریشه ای مشکل و حل مسئله با انجام اقدامات اصلاحی است و نه شتابزده تنبیه کردن فرد خطاکار و مقصر.

۱۰٫ پرسنل شما حق دارند بدانند که در مورد عملکرد آنان چه حس و چه نظری دارید

آنها باید این فرصت را داشته باشند که اگر نظر مثبتی در مورد آنان ندارید، به تلاش خود افزوده و عملکرد خود را بهبود دهند. توقع نداشته باشید پرسنل از حالات شما یا از چهره و صورت شما حدس بزنند تا بفهمند که چه احساسی دارید یا چه می گویید؟ نظر مثبت یا منفی خود را نسبت به آنها به صراحت ابراز و اظهار کنید.

۱۱٫ حمایت از پرسنل زیردست از وظایف مهم شما می باشد

از پرسنل خود در برابر دیگران حمایت کنید. اگر در روابط کاری یک از پرسنل شما با کارکنان واحدهای دیگر مشکلی پیش آمده و نیروی شما مقصر می باشد، در جمع و در حضور پرسنل واحدهای دیگر، نیروی خود را سرزنش نکنید. اما بعدا در واحد خود، از خجالت او درآمده و کاملا او را توجیه کنید.

good communicating

۱۲٫ تفویض اختیار را فراموش نکنید

برخی از وظایف و کارهای خودتان که قابلیت محول نمودن به دیگران را دارند، به کسانی که در لایه بعدی شما هستند تفویض کنید. بگذارید آنها بدانند که حتی اگر روزی پیش بیاید از اینکه آنها به جای شما بنشینند ترس و واهمه ای ندارید.

۱۳٫ پرسنل خود را برای ادامه تحصیل تشویق کنید

افرادی از واحد شما که امکان ادامه تحصیل برای شان وجود دارد را تشویق به ادامه تحصیل بکنید. تا جایی که برای کار و حضور آنها و انجام وظایف شان در شرکت مشکلی پیش نمی آید در هنگام تحصیل با آنها همکاری کنید.

۱۴٫ جلسه های غیر رسمی با پرسنل خود برگزار کنید

هر از گاهی و به دلیل یا بهانه ای، جلسه ای کوتاه و غیر کاری با پرسنل خود برگزار کنید و صحبت های غیر کاری را مطرح کنید. مثلا در مورد تحصیلات شان بپرسید و یا حتی اینکه اوقات شان را چگونه می گذرانند؟ طی جلسه می توانید به خاطر انجام یک برنامه یا پروژه خاص یا اتفاق کاری موفقیت آمیز از آن ها قدردانی کنید.

۱۵٫ حدود اخلاقی پرسنل خود و به اصطلاح جنبه و ظرفیت آنها را بدانید

خوشرویی خوب است اما شوخی بیجا نکنید. مطلقا کار را با شوخی قاطی نکنید. نیازی نیست اخمو باشید اما وقت کار، کاملا جدی و در عین حال گشاده رو باشید. سعی کنید حتی در موقعیت های غیررسمی و خارج از محیط کار، ضمن خوش اخلاقی، دیسپلین و وجهه مدیریتی خود را حفظ نمایید.

۱۶٫ فاصله ها را حفظ کنید

با پرسنل خود و همچنین با مدیر مافوق تان فاصله مناسب را همیشه حفظ کنید. فرض کنید او آتش است خیلی دور گرم تان نمی کند. خیلی نزدیک شما را می سوزاند. متعادل باشید و تعادل را برقرار نگه دارید.

۱۷٫ مطمئن نشان دهید

طوری رفتار نکنید که انگار در مورد همه چیز تردید دارید و نمی دانید که باید چه بکنید. تمام سعی خود را در دانستن ها و تصمیم گیری ها بکنید و از خود ضعف نشان ندهید.


Get our toolbar!

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

تازه ترين مطالب
لينک هاي مفيد
ابزارک هاي وبلاگ